Je eerste DJ set kopen waar moet je opletten?!

9-jan-2016 - Stel je wilt DJ worden maar je weet totaal niet wat voor set je moet hebben? Dan help ik je met deze blog!


Veel mensen kopen de goedkoopste dingen, maar bij DJ'en kun je beter niet op de prijs letten. Je moet er vooral opletten wat je zelf het fijnst vind.

Waar kan ik DJ spullen kopen?                                                                                                                                 Je kunt DJ spullen kopen bij de Media Markt. Maar de meeste DJ's, producers en muzikanten bestellen hun spullen bij Thomann of Bax-Shop. De meeste DJ's uit Nederland bestellen bij Bax-Shop 'de grootste muziekwinkel van Nederland'. Ik raad ook Bax-Shop aan.


DJ Gear: DJ controller of Mixer & Draaitafels?                                                                                                                                     Ik zal beginnen met het verschil uit te leggen. Een DJ controller wordt gebruikt je om een DJ software aan te sturen op je laptop en/of computer. En bij een mixers en meerdere draaitafels (ook wel table tops genoemd) is het gewoon extern draaien zonder DJ software. Zelf raad ik aan om te draaien met een mixer en met table tops te draaien, want in de clubs en wel ook zo’n set.


Je hebt al DJ controllers vanaf ongeveer € 70,-. Maar je hebt er ook van Pioneer (een van de bekenste merken in de DJ wereld) die wel € 1000,-. Voor beginners raad ik deze DJ controller aan: Numark Mixtrack 3 DJ controller. Hieronder staat een afbeelding van de controller.

Numark Mixtrack 3 DJ controller

Je hebt DJ Mixers en table tops heb je in verschillende prijsklasse. Hier in is Pioneer het populairste merk. Je moet maar een keer op de twee linkjes in de vorige regel klikken om te kijken en lees goed de specificaties! Hierbij raad ik deze set aan: Behringer DJX 750 pro 12 inch DJ mixer met 2x Gemini CDJ 700 media speler.

Gemini CDJ 700 media speler


Hoofdtelefoons

Als je denkt aan hoofdtelefoons denk je aan hoofdtelefoons van € 5,- maar daar kom je niet ver bij het DJ’en, want na een tijdje gaat deze hoofdtelefoon vervelend zitten. Daarom kun je beter als je je set besteld ook een hoofdtelefoon bij bestellen/kopen. Ik raad deze aan: Devine PRO 800 DJ-hoofdtelefoon. Let wel op deze hoofdtelefoon kan je alleen maar bij Bax-Shop bestellen.


De DJ Tafel: moet je dit echt kopen?

Ja, dit raad ik wel aan want een gewone tafel kun je niet makkelijk vervoeren maar de speciale DJ tafels kun je inklappen. Je hebt de DJ booths en DJ standaards.

Innox INA WS 01 standAmerican DJ DJ-MTS 4 mobiel tafelsysteem

Ik raad zelf deze aan: American DJ DJ-MTS 4 mobiel tafelsysteem (zie rechtse afbeelding). Hierbij hoef je namelijk geen aparte lichtbrug te kopen, want hier kun je namelijke je lampen al aan hangen!


Geluid en PA

Hieronder behoren de boxen, mengpanelen, versterkers en alles wat daar bij hoort.


Bij luidsprekers heb je 5 verschillende groepen:

  1. Actieve subs (actieve subwoofers) (heb je geen versterkers nodig)

  2. Passieve subs (passieve subwoofers) (heb je wel versterkers voor nodig)

  3. Actieve tops (actieve fullrange) (heb je geen versterkers voor nodig)

  4. Passieve tops (passieve fullrange) (heb je wel versterkers voor nodig)

  5. Vloermonitors (deze zijn voor muzikanten dat ze zich zelf kunnen horen)


Klik hier voor theorie over de luidsprekers. Ik raad je aan om dit te lezen voor dat je speakers gaat kopen.


Zelf raad ik deze set aan: Devine 2x Trono 12 + MA-600 + accessoires  Let op deze set kun je alleen maar bij Bax-Shop kopen. En deze set bevat geen subs.

Devine 2x Trono 12 + MA-600 + accessoires


Bij passieve luidsprekers heb je een versterker nodig. Hiervoor verwijs ik je naar de volgende theorie luidsprekers en naar de theorie van versterkers.


Als je bijvoorbeeld voor thuis kleinere boxen wilt om je DJ set te horen kun je hier kijken.


Volgende week gaan we verdere met wat je nog hebt voor te DJ´en. Dus stay tuned!